keskiviikko 17. tammikuuta 2018

YLÄKOULUN SISÄILMA TEKI SAIRAAKSI kolumni #8

Julkaistu 7. toukokuuta 2015 Haapavesi-lehdessä




Aihe, josta kirjoitan on ollut ajankohtainen jo pitkään. Haluan kertoa oman kokemukseni ja ottaa kantaa asiaan. Aihe liittyy koulunkäyntiin, yläkoulun sisäilmaongelmiin.

Kaikki lähti siitä, kun olin koko syyslukukauden sairaana lukuunottamatta lomia. Alussa kun sairastelu alkoi, luulin, että se oli jotain hieman voimakkaampaa syysflunssaa, joka pääsi uusiutumaan. Oireilin kuitenkin todella paljon ja voimakkaasti. Silmiä, kurkkua ja päätä särki koko ajan. Koulupäivän aikana ja sen jälkeen nousi lämpö ja olo oli jatkuvasti aivan kamala.

Sairastin kunnolla aina reilun viikon, ja kun olo tuntui helpottuneen palasin takaisin kouluun. Jo parin päivän päästä oltiin samassa lähtöpisteessä. Sairasteluun tuli jo väsy, eikö se milloinkaan lopu? 

Omistan astman, joten ajattelimme vanhempieni kanssa sen pahentuneen. Lähdimme tutkimaan asiaa ja selvisi, että astman tila oli pysynyt ennallaan, ei siis huonontunut. Tutkimuksissa sain kuulla, että oireet johtuivat varmuudella koulun sisäilmaongelmista, mistä oli ollut itselläni jo pieni aavistus. Ja niinhän se olikin.

Olen todella onnellinen siitä, että minulle pystyttiin järjestämään kotiopetus niistä aineista, joiden luokissa en pysty olemaan. Tuntuu niin käsittämättömältä, että sen jälkeen kun aloitimme kotiopetuksen, olen saanut olla suurimmalta osilta terve! Terveyttä oppii arvostamaan tuollaisen jälkeen ihan eri tavalla. 

Käsittelyssä on ollut aihe, rakennetaanko Haapavedellä uusi yläkoulu vai remontoidaanko vanhaa. Itse kannatan uudelleen rakentamista. En tiedä, mikä on se asia, jolle olen altistunut. Onko se hometta, pöly vai jokin rakennusmateriaali? Mielenkiintoisinta on, että se puoli koulusta, jossa reagoin, on rakennettu myöhemmin kuin puoli jossa pystyn olemaan. Sama pätee lukioon. Voiko olla, että ennen rakennukset on rakennettu paremmin kuin nykyään?

Kun kerran altistuu, altistuminen pysyy mukana aina. Nuorille luvataan turvallinen ja terveellinen kasvu- sekä opiskeluympäristö. Miksi sitten jo ihan pieniä lapsia annetaan altistua homeelle ja ylipäätäänsä huonolle sisäilmalle? Toki altistuminen on yksilöllistä, mutta mitä pidempään joutuu olemaan huonossa sisäilmassa, sitä suurempi riski siihen on aivan jokaisella altistua.

Itse olen tämän takia joutunut miettimään ja tekemään suuria päätöksiä. En pysty käymään samaa koulua ystävieni kanssa, jota olemme jo ala-asteelta asti suunnitelleet. Oikeastaan en vielä edes tiedä koulua, missä tulen jatkamaan opiskelua syksyllä. Jatkossakin eteeni voi tulla ongelmia altistumisen takia, esimerkiksi silloin, kun lähden opiskelemaan ammattia tai etsiessäni työpaikkaa.


Niin sanottua jatkoa tälle kolumnille on tulossa aivan lähipäivinä! :--)

' Roosa

4 kommenttia:

  1. Tää on hyvä aihe! Minunkin entisellä yläasteellani on sisäilmaongelmia ja uuden koulun rakentaminen on puhututtanut paljon.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sisäilmaongelmat on kyllä niin harmittavan yleisiä, lähes varmaan jokaisessa kunnassa :(

      Poista
  2. Hyvin kirjotettu! Täällä kirkonkylän ala-aste (en oo ite ollut siinä koulussa onneksi) oli ihan homeessa ja se purettiin. Sitten ala-asteelaiset siirrettiin väliaikaisiin tiloihin, että heille saataisiin rakennettua uusi koulu. Tultiinkin siihen tulokseen, että rakennetaan yhtenäiskoulu, jossa on kaikki luokan eskarilaisista 9.-luokkalaisiin. Entisestä yläastetta jatkettiin liikuntatalolle, että ala-asteelaisille olisi tilaa. Liikuntatalossa on ollut sisäilmaongelmia jo silloin kun oon ite ollut yläasteella, joten en alunperin ymmärtänyt, miksi sinnekin piti luokkatiloja rakentaa. Nyt yhtenäiskoulu on valmis ja mun pikkusisko on siellä ja oireilee tämän tästä. Koko ajan on pientä yskää ja aika usein kuumekin nousee :/ Tää on mun mielestä niin kurjaa :/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos paljon! Voi että, näitä on ainan niin kurja kuulla :( Toivottavasti teillä saataisiin asia ratkaistua, kukaan ei ansaitse opiskella sisäilmaongelmien keskellä...!

      Poista